Kara Kış - Nejmi ATİLA

 8 mesaj
 210
Cevapla
Natila06
Nejmi Atila
Acemi
Mesajlar: 8
Kayıt: 25 Nis 2021, 12:00
Ad Soyad: Nejmi Atila
Cinsiyet: Bay
Konum: Ankara
Profil: Doğrulanmadı
İrtibat:

#1 ·

Başkadır kış mevsimi
Benzemez ne bahara ne de yaza
Bir mola iken yorulan bedenlere
Doğaya ise yeniden diriliş gücü
Lakin fakir fukaraya
Bitmez tükenmez acı zulümdür karakış
Bulamaz ekmeğini banacak bir aş
Ayağını sıcak tutacak bir potin ayakkabı
Ve babalar... En çaresiz olanlar
Götüremezse evine ekmek parası
Söylesenize nasıl iyi olsun kışla arası.

Nejmi ATİLA
Düzenlendi (17 Kas 2022, 22:03)(1)
Semram07 beğendi.
Refîk
Hüseyin Çankaya
Mesajlar: 18
Kayıt: 31 May 2021, 11:55
Ad Soyad: Hüseyin Çankaya
Cinsiyet: Bay
Konum: Manisa
Profil: Doğrulanmadı
İrtibat:

#2 ·

Bir meramı daha edebî anlatmanın yoludur şiir. Bir şiirde kafiye, sanat, asonans gibi unsurlar zayıfsa onun sade bir nesirden tek farkı alt alta yazılmasıdır.
Ne yazık ki bu şiirde de bunu gördüm.
Mesela "Doğaya ise yeniden diriliş gücü" ifadesinde doğayı ölen ve yeniden dirilecek bir insana benzetebilirdiniz.
Kullanıcı avatarı
halilesen
Halil ESEN

Doğrulanmış
Bu profil, orijinal olup gerçek bir kimseyi temsil etmektedir.
Yönetici
Mesajlar: 1358
Kayıt: 11 Haz 2020, 16:22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
İrtibat:

#3 ·

@Refîk Bey'in de dikkat ettiği üzere şiir konuşma üslubunca ve ancak sesin himmetine sığınarak yazıldığı bir merhalede. Oysa şiir bir yazıdır ve yazıdan da ayrı olarak kendi üslubuna sahiptir; o halde, yazının kudretini şiirin üslubu ile kullanmak icap eder.

Ben yine de başta bu şiir olmak üzere hemen her şiirin üzerine teksif ederek aynı konuda daha sağlam yazılabileceğini düşünüyorum. Bu illa manası sokaktaki adamın bilmediği kelimeleri kullanmak demek değil, amacınız sokaktaki insan ise elbette onların anlayacağı gibi yazacaksınız, dahası başka sebeplerle de olur. Lakin burada üslubun konuşmadan çıkıp yazı, yazıdan da çıkıp şiir olması gerek. Yanlış anlamayın bunların şiirinizde olmadığını söylemiyorum, sadece nezdimde zayıf. Diğer yandan manasının da bu nevde daha kuvvetli verilebileceği aşikar.

Kaleminize sağlık, şiiriniz daim olsun ve iştirakiniz daim.
Refîk beğendi.
Natila06
Nejmi Atila
Acemi
Mesajlar: 8
Kayıt: 25 Nis 2021, 12:00
Ad Soyad: Nejmi Atila
Cinsiyet: Bay
Konum: Ankara
Profil: Doğrulanmadı
İrtibat:

#4 · Şair ·

Amatörce denemelerde bulunduğum bazı şiirlerimi bu forumda paylaşmak isteğim adeta sönümlenmiş durumda. Henüz 2 şiir paylaştım ama Refik beyden gelen acımasız eleştiriler bana ağır gelmeye başladı. Şiir bir duygu işidir, bir kalıba bir şablona uydurmak uygun bir yaklaşım olarak gelmiyor bana. Malumunuz Aruz vezni, hece vezni ve kafiyenin vaz geçilmez olduğu dönemler geride kalmıştır. Hatta bazı şairler ölümüne serbest vezin şiiri savunur ve kafiyeye de takılmazlar. Elbette ben kendimi kafiyesiz serbest vezinle şiir yazmış üstadlarla bir tutmuyorum, ama içimde hissettiğim duygularıma göre zaman zaman kafiyeli zaman zaman kafiyesiz denemelerde bulunuyorum. Bende kafiyenin şiire ahenk ve ses güzelliği kattığına inananlardan olmakla birlikte kafiyesiz güzel şiir de yazılabileceğine inanıyorum, en azından cesaret edip yazmayı deniyorum. Mesela Nazım Hikmetin Tahirle Zühre Meselesi şiirini çok severim.

Tahir olmak da ayıp değil Zühre olmak da
hattâ sevda yüzünden ölmek de ayıp değil,
bütün iş Tahirle Zühre olabilmekte
yani yürekte.
...


Ne demek lazım şimdi nesirden oluşan dizeleri alt alta dizmiş mi demeliyiz. Orhan Velinin duygularını kattığı şu şehir tasvirine ne demeliyiz kafiye yok diye acımasızca eleştirmeli miyiz?

Aslında emek verilen her şey kıymetlidir, takdire değer. Elbette eleştiri insanın çizgisini daha iyi bir noktaya taşımasında etkilidir ancak faydalı olmasının bir şartı da kırıcı olmadan doğruları hissettirmek ve en sonunda cesaret vermek değil midir? En azından bu forum bu amaca hizmet için değil mi, yoksa her biri son derece ustalaşmış edebiyatçıların boy gösterdiği bir alan ise bizim burada işimiz yok demektir. Görüyorum ki Halil beyde şiirlerimi okuyup görüşlerini yazmış, ama onun yaklaşımı bambaşka, daha yapıcı ve cesaretlendirici, ve en önemlisi kimi yerde takdir edici...
halilesen, Refîk beğendi.
Kullanıcı avatarı
halilesen
Halil ESEN

Doğrulanmış
Bu profil, orijinal olup gerçek bir kimseyi temsil etmektedir.
Yönetici
Mesajlar: 1358
Kayıt: 11 Haz 2020, 16:22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
İrtibat:

#5 ·

Açıkçası benim de eleştirilerim kimilerine çok sert gelebiliyor, hatta bazısı küsüp gidiyor. Lakin ilk başlarda daha sert olsa da eleştirilerimi zamanda yumuşatmağa ve sevdirmeğe çalıştım. Dahası hep şiirin basit bir hissiyattan çok, bununla birlikte üzerine düşünülecek bir şey olduğunu vurgulayarak düşünmeğe teşvike çalıştım. Bununla birlikte her yapılan eleştiri çok kıymetlidir ve TC kanunları ile forum kaidelerine aykırı değilse kabul bulunur. Sizden asla pes etmemenizi dilerim. Buranın kıymetini bilerek keyfini çıkarmalıyız.

Diğer yandan forumda şiir bahsi bu vaziyete kendiliğinden geldi. Bir nevi O Belde burada kendi yolunu çizdi. Hatta ben çok defa başka istikamet de çizmeğe çalıştımsa da galiba en çok katkıyı ben yaptım. Gerçi bundan memnunum.

@Refîk Bey'in eleştirisinde kötü niyetli olduğunu düşünmüyorum, belki fazla icazca eleştirmek yerine mevzuu açmalıydı.

Orhan Veli ve Nazım Hikmet'in bazı güzel şiirlerinin olduğunu kabul etsem de bu insanlar şiiri propaganda aracı olarak kullanmak gayesiyle sokak ağzına, sokak seviyesine ve üslubuna çektikleri dikkate alındığında da pek çok hezeyanını da saymak mümkün. Kopya içerik oluşmaması için alıntılarınızı daralttım.

Serbest şiirde ahenk unsurları daha az olduğu için belki şiiri şiir yapan üslup ve ahengi doğru ayarlamak için daha dar alanda çalışılmalıdır. Bu tutmazsa bu tarz yorumlar alınabilir. Tabi muhteva da çok mühimdir. Hatta serbest şiir için hayati de denilebilir. Çünkü vezne karşı unsurları azaldıkça zorlaşıyor. Dahası bence en büyük yanlış konuşurken çıkan sese ve ahenge kapılarak yazmaktır; bu olunca, dinliyormuş gibi okumak hususu ortaya çıkıyor.
Refîk beğendi.
Refîk
Hüseyin Çankaya
Mesajlar: 18
Kayıt: 31 May 2021, 11:55
Ad Soyad: Hüseyin Çankaya
Cinsiyet: Bay
Konum: Manisa
Profil: Doğrulanmadı
İrtibat:

#6 ·

En başta belirtmeliyim ki kimseyi kırmak niyetinde değilim.

Hep birlikte şiiri bir meşgale olarak en zirveye taşıma arzusundayım. Bu şiiri güzelleştirmek manasında değil.

Futbol gibi şiiri de yaygın bir meşgale yapmak amacım. Herkes şiir konuşsun, yazsın, dinlesin, bestelesin, değerlendirsin isterim. Bunu yapanları da takdir ederim.

İşte Nejmi Bey tekrar söyleyeyim ki şiir yazmanız ve foruma iştirakiniz ve dahi şiirle ilgili ölçütleri değerlendirmeniz takdire şayan.

Hak verirsiniz ki benim de şiirin bende uyandırdığı izlenimi paylaşmaya ve şiiri "kendi ölçütlerime göre değerlendirmeye" hakkım var.

Bunu yaparken de şiirin güzel yanlarını da anlatma taraftarıyım.
Bunu anlatamadığım noktada ise mazur görülmeyi diliyorum ki bu tenkitkerde bulunurken değerlendirme aralığım pek kısa oluyor. Bu nedenle de tenkit pek sağlıklı olmayabiliyor. Halil Bey'in de dediği gibi meseleyi açamadım pek, kendisine de hüsn-ü zannından dolayı teşekkür ediyorum.


Tekrar şiirin içeriğine gelirsek 9 ve 10. mısranın fonetiği hoş. Şiirin genel itibariyle anlattığı zorluk bahsi zaten öyle bol sanatla da işlenmemeli. Ve bu da bir nevi bir fukaranın gözünden bakabilme yeteneğini haiz olduğunuzu kanıtlıyor. Yine şiirin içinde geçen aş, potin ayakkabı gibi kelimeler de aynı paralelde. Örneğin başka bir şair aş yerine yemek diyebilirdi.

Ölçüt bahsine gelirsek verilen örnekte zaten rediflerle hoş bir uyum söz konusu. Ben bu tür şeylerin hepsini gerek aruz olsun gerek her yerde kafiye yapmak olsun şart saymıyorum. Ama en azından bir kısmını kullanmayı şiiri şiir yapan şey olarak görüyorum.
halilesen beğendi.
Natila06
Nejmi Atila
Acemi
Mesajlar: 8
Kayıt: 25 Nis 2021, 12:00
Ad Soyad: Nejmi Atila
Cinsiyet: Bay
Konum: Ankara
Profil: Doğrulanmadı
İrtibat:

#7 · Şair ·

Halil bey, Refik bey her ikinize de ilginiz için teşekkür ediyorum, Refik bey keşke burada yazdıklarınızı daha önceki eleştirinizde de yazmış olsaydınız, eleştirilmenin çoğu insanda etkisi olumsuz olur, hep mi kötü hiç mi iyi yaptığım bir şey yok mu diye kaygı duyar insan. Ama sonunda güzel ifadeler görmek eleştirinin etkisine katalizör etkisi yaparken karamsarlığı da alıp götürür. Selam ve saygılarıma
Refîk beğendi.
Kullanıcı avatarı
halilesen
Halil ESEN

Doğrulanmış
Bu profil, orijinal olup gerçek bir kimseyi temsil etmektedir.
Yönetici
Mesajlar: 1358
Kayıt: 11 Haz 2020, 16:22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
İrtibat:

#8 ·

Natila06 yazdı: 17 Kas 2022, 10:09 eleştirilmenin çoğu insanda etkisi olumsuz olur, hep mi kötü hiç mi iyi yaptığım bir şey yok mu diye kaygı duyar insan. Ama
Ben buna tam olarak katılamıyorum. Çünkü elbette her şiir eleştirilebilir. Her şiir mükemmel olmayabilir, dahası güzellik de şahsidir. Dahası burada gaye şiirleri eleştirmek, her yönden eleştirmek ve eksik yönlerini dile getirerek şairin ve umumi olarak şiirimize katkı sağlamak. Bunu yaparken de sadece bir kısme yetki veriliyor gibi bir şey yok. Umumi bir katılım söz konusu.

Bir ara birisi vardı. Benim eleştirilerime dayanamayıp her şiirin de elestirilemeyeceğini söyleyip bazı ithamlarda bulunup burayı terk etmişti.
Refîk beğendi.
Cevapla
Paylaş:
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Son mesaj