Bir Şiir Denemesi - Halil ESEN

 9 mesaj
 1850
1
Cevapla
Kullanıcı avatarı
#1 ·
Mesajlar: 1733
Kayıt: 11 Haz 2020, 16.22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
X (namıdiğer Twitter): halilsncom
Beğendi : 816
Beğenildi : 777
Kağıda akacak çehremde ne gam kaldı
Ne artık dertleri anlatmağa mecalim
Dakikaların ahestesi günlerin sürati ile
Beyhude bir melali dökmeğe kalkmaz elim

Paslı zincire dayanmış çözmeği hiç düşünmemiş
Sanki uzun bir rüyadan uyanmağı beklemiş
Zamana kurban edilmiş bir yığın et parçasından
Hüzünlü bir ses kaldı nağmesi ile yanar dilim

Halil ESEN
Beldemize daha yakın olmak ve daha gelişmiş bir tecrübe için uygulamamızı kurun; herhangi bir uygulamadan çok daha hafif ve güvenli. Şimdi değilYükle
#2 ·
Mesajlar: 152
Kayıt: 16 Mar 2021, 22.32
Ad Soyad: Fatih Aziz Ünal
Cinsiyet: Bay
Konum: Nevşehir
Profil: Doğrulanmadı
Beğendi : 98
Beğenildi : 169
Şiirin söylemeye çalıştığı şeye ilk okumada derhal vakıf olunmuyor ancak birkaç kez ve her seferinde biraz daha ağırdan alarak okunduğunda resmettiği manzara kendini yavaş yavaş gözler önüne seriyor. En azından benim tecrübem bu yönde oldu.

Şiirin bir şahıs tecrübesini tasvir etmesi şiiri kişiden kişiye değişebilecek bir kıymeti haiz kılıyor. Bence anlatılmak istenen zarif biçimde kelimelere aktarılmış. Zira mevzu bahis hissiyat hayatı hayli zorlaştıracak mahiyette. Üslubun kendisinin hiç böyle şeyler anlatmıyor gibi olması hoşuma gitti, sanki modern hayattaki o ya gülen ya da hissiz duran yüzleri ve onların arkasındaki bilinmezliği anımsattı.

Dikkatimi menfî manada çeken tek bir kısım oldu, o da son dize. Naranın nağra biçimde yazılmış olması biraz garibime gitti açıkçası, ancak okunuşu bozmadığı için pek de üstünde durmadım. Bir de aynı dizenin son kısmındaki "nağrasını söylerken yanar dilim" ifadesinde naranın hiddeti ile söylemenin sükuneti birbiri ile kaynaşamamış gibi hissettirdi. Haricen bu öbeğin mevcut haliyle "yanar dilim" ifadesine bağlanması şiirin sonunu yeterinde kuvvetli kılamamış kanaatimce. Özellikle okuması kısa süren şiirler için bitiş imgesi yahut genel itibariyle son dize daha uzun şiirlere kıyasla hayli önem arz ettiğini düşünüyorum.

Umarım faydalı ve nicelerine vesile olur.
Kullanıcı avatarı
#3 ·
Mesajlar: 1733
Kayıt: 11 Haz 2020, 16.22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
X (namıdiğer Twitter): halilsncom
Beğendi : 816
Beğenildi : 777
Söz sanatlarını şiirde bazen farkında olmayarak ve anlatılanı süslü, dahası şiire has bir üslupla atmağa alıştığımdan bu vaziyet anlaşılmasını zorlamış olabilir. Diğer yandan üslubun her zaman sesten ve sesin oynaklığından uzak olmasını savunduğumu biliyorsunuzdur. Belki tam olarak yapmak istediğimi yapamamış olabilirim ama şiir de olsa yazıdır ve kitabi bir üslupla, lakin yine yazıya ve şiire has bir üslupla yazmağa gayret ettim. Zannedersem son zamanlarımda da beni usandıran şey bu olmuştu. Buna verdiğiniz mana ise fevkalade.

Son mısrada yaptığım hataya işaret etmenize sevindim, galiba nağme ile nara kelimelerini birbirine karıştırmış ve o an olmayan bir kelime uydurmuşum. Nağme demek istemiştim, lakin aklıma nara dolandı zannedersem. Dahası o mısraın fazla dolambaçlı olduğunu da zati düşünüyordum. Belirttiğiniz kısımların uyuşmamasını anlıyorum. Zaten anlaşılabileceğinden "söylerken" kelimesini çıkardım ve malum yeri "nağmesi" ile değiştirerek şu şekilde düzenledim: "Hüzünlü bir ses kaldı nağmesi ile yanar dilim". Bir nevi xaxa xxxa şeklinde kafiye yapmak istediğimden l'ler yarım kafiye ve -im'ler redif oluyor. Ancak heceye pek uğramadım. Benzer şiirlerdeki son dizenin ehemmiyeti konusunda söylediklerinize de katılmaktayım.

Kıymetli yorumunuz için çok teşekkür ederim, pek faydalı oldu.
Kullanıcı avatarı
#4 ·
Mesajlar: 208
Kayıt: 04 Oca 2021, 13.19
Ad Soyad: Seyital BAYKAL
Cinsiyet: Bay
Konum: Rize
Profil: Doğrulandı
Beğendi : 98
Beğenildi : 193
Halil Bey daha önce de ifade ettiğim gibi şiir değerlendirmesi konusunda kendimi yeterli bulmadığımı söylemiştim . Elimden geldiğince şiiriniz hakkımda düşüncelerimi paylaşacağım. Şiir boyunca bir buhran havası kendini hissettiriyor. Şiiriniz bir kez okumakla derinliğine vakıf olunacak biri şiir olmaktan ziyade birkaç kez
okumakla derinliğine inilebilecek bir şiir. O yüzden şiirinizi birkaç kez okuma lüzumu hasıl oluyor. Elinizden geldiğince kafiyeyi şiire aksettirmeye çalışmışsınız lakin şiiriniz ahenk ve kafiye yönünden bence biraz zayıf kalmış. Bir de şiiriniz sanki bitmemiş ve devamı gelecekmiş hissîsini uyandırdı bende her nedense. Ben bu şiirinizin biraz daha devam etmemesini ve daha vurucu bir bentle tamamlanması isterdim.
Kaleminize, gönlünüze sağlık; şiiriniz daim olsun.
Kullanıcı avatarı
#5 ·
Mesajlar: 1733
Kayıt: 11 Haz 2020, 16.22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
X (namıdiğer Twitter): halilsncom
Beğendi : 816
Beğenildi : 777
Seyital Bey yorumunuz için çok teşekkür ederim. Şiirin devamının gelecekmiş gibi olması hakkında bir şeyler söylemem lazım gelirse zannedersem tadı damağımda kaldı ifadesinin bir benzeri şiirim için de geçerli. Belki ben öyle düşünüyorumdur. Lakin bu şiir hep aklımda, zaman müsaade ederse devam ettireceğim. Kafiye mevzuunda ise kendimi pek zorlamadım. Daha çok manaya yoğunlaşmağa çalıştım. Kafiye de ise biraz basit düşünmüşüm.
#6 ·
Mesajlar: 11
Kayıt: 01 Oca 2022, 14.24
Ad Soyad: Yolcu Biri
Cinsiyet: Bay
Konum: İstanbul
Profil: Doğrulanmadı
X (namıdiğer Twitter): obeldecom
Beğendi : 21
Beğenildi : 5
Ne yazma ne de yorumlama konusunda kendimi yetkin bir kimse olarak tanımlayamam. Sadece sıradan bir okuyucu olarak şiirinizin bana hissettirdiklerini ve düşündürdüklerini yazmaya çalışacağım.
Öncelikle kendi açımdan bir yorum yapacak olursam, "dökmeğe, anlatmağa..." gibi kullanımların olması benim hoşuma gitti. Şiire nahif bir hava kattığı kanaatindeyim. Ayrıca bu şekilde yazılmasaydı daha düz, dikkat çekmeyen bir şiir olurdu benim nazarımda.
Sonrasında ise şiirde biraz noktalama işareti ihtiyacı olduğunu hissettim okurken. Özellikle ikinci kıtada okunuşu kolaylaştırması ve güzelleştirmesi açısından virgüller olmalıydı bence. Bir de -yine öznel bir yorum olacak ancak-benim düşüncem şiirin bir kısmında noktalama işareti varsa tamamında olması gerektiği yönünde. Çünkü sadece bir yerde virgül olsa bile sonrasında hiç olmaması düzeni bozuyormuş gibi geliyor. Fakat dediğim gibi bu tamamen şahsi kanaatim.
Bunların yanı sıra şiirinizde gerçekten bir derinlik var, anlamak için birden fazla kez okuma durumunu ben de yaşadım. Fakat bunu yaparken hoşnut oldum, yani hoşa giden bir okunuşu var şiirinizin. Yine de halen manaya tam olarak vakıf olabildiğimi söyleyemem 😅 Belirli aralıklarla tekrar üzerine düşünmem gerekecek. Şiirin kafada soru işareti bırakması da akılda kalması açısından güzel bir durum bence...
Nihayetinde güzel bir şiir olmuş, emeklerinize ve kaleminize sağlık. Dediğim gibi tamamen sıradan bir insanın değerlendirmesiydi. Size faydası olmasını temenni ederim.
Kullanıcı avatarı
#7 ·
Mesajlar: 1733
Kayıt: 11 Haz 2020, 16.22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
X (namıdiğer Twitter): halilsncom
Beğendi : 816
Beğenildi : 777
Reyhan Hanım, evvela yorumunuz için çok teşekkürler. Zannedersem şurada bahsettiğim vaziyeti işaret ediyorsunuz. Haklısınız bir klasik hava katıyor, bu benim de hoşuma gider.

Her ne kadar noktalama işaretlerini kullandığım şiirlerim de olsa da noktalama işaretlerini şiire yakıştıramam. Çünkü bu şekilde sese odaklı bir anlatım olur. Okuyucunun nerede durması, ne anlaması ve ne kadar düşünmesi gerektiğini söyler gibi gelir. Oysa ben kelimelere ve kelimelerin ahengine, o ahengin kendisini okuttuğu gibi anlaşılmasını sağlamak isterim.

Bir defa kullanıldıysa hep kullanılmalıdır, mevzuunda kısmen haklısınız, diyorum ve koyduğum o tek virgülü kaldırıyorum. Gerçekten baktığımda gereksiz duruyor ve yukarıda anlattıklarımla çelişiyor.
#8 ·
Mesajlar: 68
Kayıt: 15 Tem 2021, 11.28
Ad Soyad: Zeynep Güldiken
Cinsiyet: Bayan
Konum: İzmir
Profil: Doğrulanmadı
X (namıdiğer Twitter): ZeynepGldiken3
Beğendi : 50
Beğenildi : 106
Şiirinizin anafikri “Dinen Fırtına” ile bağdaşıyor gerçekten de. Genel olarak baktığımda gözümü yoran ya da sesli okunduğunda kulağımı tırmalayan bir kısma denk gelmediğimi söylemeliyim. Siz zaten dağınık şiir yazmayı sevmediğinizden o konuda çok eleştiri alacağınızı düşünmüyorum.

Konuya geldiğimde; hayatı öğrenmiş, yılgın ancak kabullenmiş gidenleriyle ,kalanlarıyla ve bir zamanlar boş vaatlerle kendini diri tuttuğu umutlarıyla varolmuş birinin geçmişine bakıp kaleminden döktüğü dizeler bunlar. Her mısra da kendi içinde çok değerli ancak şiir bir yandan da daha rasyonel biri tarafından yazılmış gibi hissettiriyor. Bu iyi ya da kötü bir yorum değil.

İlk bendde ikinci mısrada değindiğiniz zaman algısının kısa ve uzun vadede farklı olması durumu ben de dahil pek çok şiir yazan kişinin farklı mecazlar kullanarak anlattığı bir durum, sizinki de hoşuma gitti. Şiirinizi genel olarak değerlendirdiğimde başarılı bulduğumu söyleyebilirim.
Benim söylemek istediklerim bu kadar, kaleminize sağlık :)
Kullanıcı avatarı
#9 ·
Mesajlar: 1733
Kayıt: 11 Haz 2020, 16.22
Ad Soyad: Halil ESEN
Cinsiyet: Bay
Konum: Bursa
Profil: Doğrulandı
X (namıdiğer Twitter): halilsncom
Beğendi : 816
Beğenildi : 777
Değerlendirmeniz için çok teşekkür ederim. Dağınık olmaması ve şimdi baktiğımda, aynı zamanda güzel tablo veya mükemmel bir roman yahut harikulade bir bina gibi her tuğlasının yerli yerinde ve olmasıyla bir eserin ortaya çıkmasını istediğimi görüyorum. Galiba bu gaye ister istemez her şiirimde vardı.

Galiba bunu kitabımın ikinci ve daha ciddi baskısında en son sıraya koymalıyım. Mana yönünde tüm o şiir inkişafını tamamlıyor.

Tekrar teşekkürlerimi sunarım.
Forumda başlıklara cevap yazabilmek için kayıtlı ve giriş yapmış olmalısınız.
Cevapla
Paylaş:

  • Benzer Konular